Sommaryoga ännu några veckor


I sommar har jag löptränat en hel del i perioder och yogat lite för styrka och stretch. Det är svårt att få till en lika regelbunden träning som annars så det får bli lite efter de förutsättningar som finns. Under veckan på Nåttarö i Stockholms skärgård passade jag på att springa 8 km före frukost varje morgon och efter halva streckan gjorde vi plankan i två minuter och därefter sidoplankan innan vi sprang tillbaks. Annars har jag yogat och sprungit där jag har varit tillsammans med de vänner jag har besökt eller haft besök av. Ibland hände de på yogan och ibland var jag själv uppe och yogade på morgonen.


Det viktiga är att tänka på att yoga efter sina egna förutsättningar. Jag brukar börja med att ta det lugnt och andas följt av lite uppmjukning som kattens position och svanka på inandning och krumma ryggen på utandning, hunden med eller utan varianter. Inga solhälsningar om jag har sprungit utan någon krigar position, sittande strech och avslappning. Att lägga sig ner på yogamattan och bara slappna av är oerhört mycket mer avslappnande än vad man först kan tro. Testa det om inget annat i sommar - avslappning på yogamattan och katten! Fortsatt glad sommar!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar